Mlýn Hunsett Mill
Vítěz soutěže RIBA Manser Medal
Mlýn Hunsett Mill představuje velmi konkrétní reakci na velmi konkrétní prostor: romantickou a okouzlující venkovskou scenérii, jako namalovanou Kate Greenawayovou. Pohledy na větrný mlýn a okolní budovy z úzkých člunů plujících po hladině kanálu v jezerní oblasti Broads se objevují na skládačkách, pohlednicích i obalech čokolád. Nová budova měla představovat stín té původní, takže z určitých míst není vůbec vidět. Je příkladem citlivého a inteligentního využití nádherné lokality a představuje jasnou a povedenou odpověď na složitou otázku.
„Lokalita je velmi izolovaná, ale leží hned vedle idylického, i když poměrně frekventovaného vodního kanálu, takže většina lidí uvidí projekt ze člunu. První dojem z člunu je, že chalupa se vrátila ke svému historickému vzhledu z 60. let 19. století – ale přibyl jí stín.“
Nový objekt je obložen černým, opáleným dřevem, takže opravdu vypadá jako stín, a jeho okna v jedné rovině se stěnami ještě zvýrazňují dojem nehmotnosti. Celkový dojem je okouzlující – jako by šlo spíše o umělecké dílo, než o příklad venkovského obytného domu.
Jedná se o mimořádnou, nádherně realizovanou myšlenku. Pro toto konkrétní místo se skutečně hodí, bezchybně zapadá do jeho křehkého kontextu. Je zvláštní, že tato lokalita je velmi odlehlá pro silniční dopravu, ale přístupná oblíbenou trasou rekreačních člunů po kanálech jezerní oblasti, z nichž jeden prochází jen několik metrů od objektu. Zdá se, jako by architektura budovy dramaticky reagovala na tuto frekventovanou vodní tepnu s jejím pomalým provozem.
„Mlýn Hunsett Mill byl vždy velmi prostý a bez ozdob (nahoře). Vždy, když jsme museli zasáhnout a něco vyměnit, například okna, snažili jsme se používat co nejjednodušší prvky.
Při pohledu z této soukromé části domu (zcela nahoře) směrem k mokřinám je možné vidět novou obvodovou protipovodňovou hráz, která projekt chrání při záplavách, kdy je všude kolem voda.“
Porota ocenila vynalézavost přístupu společnosti ACME, která zde využila nové materiály a poutavé konstrukční formy, a vytvořila tak zajímavé tvary, hodnoty a vizuální efekty.
Povrch nové budovy – opálený japonský dub – je rozdělen rytmicky umístěnými okny bez rámů, které se přizpůsobily tradičním materiálům a barvám, avšak zcela originálním způsobem.
Budovu využívá několik rodin jako víkendový nebo prázdninový domov; díky tomu je možné přenést vynalézavost vnějších tvarů i do interiéru, aniž by docházelo k narušení každodenního domácího života.
„Snažili jsme se orientovat venkovní obývací prostor k jihu, a zároveň je poněkud zakrytý před veřejností. Je příjemné pozdravit některé lidi proplouvající okolo v člunech, ale přitom nejsme okukováni úplně každým.“
Tvary střechy jsou obzvláště příjemné, vytvářejí řadu asymetrických, ale rytmicky propojených štítů. Uvnitř jsou přiznány nosné dřevěné nosníky, ale celý interiér je doplněn dalšími příčkami, které vytvářejí mnoho zajímavých míst, z nichž snad nejzajímavější je chodba u ložnic v prvním patře. Celý objekt je promyšlen do nejmenšího detailu a výborně zpracován. Při jeho výstavbě byly využity i montované prvky, vytvořené mimo staveniště.
„Snažili jsme se vytvořit dojem kompaktnosti, kde vše, co vidíte, je pevná dřevěná konstrukce, ne obložení, a všechny kabely a vedení vedou vestavěnými kanály. Všechny otvory mají obložení splývající s okolím a okenní rámy jsou vyrobeny speciálně na zakázku, takže za tím, jak vše drží pohromadě, je určité tajemno – vše by mělo vypadat jako jediná kompaktní hmota.“
„Omezení při projektování byla značná, takže větší okna a tři průchody (nahoře) pomáhají vytvářet dojem prostorové komplexnosti a bohatosti. Dům je postavený z pevného, přiznaného dřeva, s výjimkou nejnižší vrstvy přízemí, 350 mm nad podlahou, kde je použit beton s dřevěným obložením, aby se minimalizovalo poškození v případě, že protipovodňová ochrana selže.
Dům původně neměl žádná okna z obytných prostorů směrem k řece a větrnému mlýnu. Většina nových oken (dole) směřuje z vnitřních prostor na konkrétní části mlýnu a okolní krajiny.
Všechny dveře jsou navrženy jako silné, pohyblivé části stěny (vlevo). Když jsou zavřené, téměř splývají s dřevěnými stěnami. Podlaha je z vypalovaného dubu, obroušená a ošetřená vápnem.“
Celkově byla renovace původního domu a novostavba, které jsou uvnitř propojeny, mimořádnou a podnětnou reakcí na zajímavou venkovskou scenérii, kde vzdělaný klient dal volnou ruku inovacím architektů v Acme a inženýrům ze společnosti Adams Kara Taylor.
Mlýn Hunsett Mill dokazuje, že dobrá architektura nevyžaduje vysoké investice, a je-li klient dostatečně odvážný a ambiciózní, lze ji realizovat i ve velmi omezujících situacích – stavební úřad v Norfolku rozhodně není známý svým sklonem k riziku. Výsledný projekt dosáhl rovnováhy mezi hodnotou a kvalitou. Po něčem podobném by určitě toužilo více lidí.
Základní informace
Začátek práce v terénu: 9. dubna 2008
Doba trvání výstavby: 8 měsíců
Hrubá vnitřní plocha: 215 m2
Forma smlouvy a/nebo dodávky: smlouva o výstavbě JCT Intermediate Building Contract 2005 (revize 1 2007) s dodatky
Celková cena: nezveřejněna
Cena na jeden m2: nezveřejněna
Klient: Catriona a John Dodsworthovi, Joanna a Jon Emeryovy
Architekt: Acme
Stavební inženýr: Adams Kara Taylor
Poradce pro elektrotechniku: Hoare Lea
Stavební dozor: Philip Pank and Partners / Cyril Sweett
Manažer projektu: Philip Pank and Partners
Hlavní zhotovitel: Willow Builders, Eurban (dřevěné konstrukce), Nuttall (protipovodňová ochrana)
Stavební úřad: North Norfolk District Council
Roční emise CO2: 22,26 kg CO2/m2 ročně, asi 4,8 t CO2 ročně (tato hodnota odpovídá kvalitním stavebním materiálům přístavby a špatným stavebním materiálům neizolovaného starého objektu, které mohly být napraveny jen do určité úrovně)